[Ubuntu-l10n-cs] překlad: instant messenger

Martin Bohm martin.bohm na einstein.cz
Úterý Únor 13 01:45:13 CET 2007

Vážená paní Konference,

jednak se omlouvám, že už jsem pěkných pár dní žádný větší příspěvek nesepsal,
někdy se prostě k tomu programu "Kontact" ani nedostanu, zvláště před Feature
Freeze to moc nešlo :o)

Ale teď k věci. Překvapivě trochu souhlasím s Petrem v tom, že hlasování není
všespásný způsob řešení problémů. Přiznejme si, každý z nás je trochu
vzdálený od průměru (už tím, že jste tady na konferenci) a zároveň každý z
nás trochu straní svému vlastnímu nápadu. Samozřejmě, někdy se to projeví
více, někdy méně. Mírně ironickou vlastností demokracie je právě to, že každý
má stejný hlas, jak Neználek, tak Všeználek.

Nechci tím naznačovat, že hlasování musí být zničeno. Spíše tvrdím, že v tuto
chvíli nemá smysl ho započít, alespoň dokud jsem se nevyjádřil já :o) a na
moje argumenty zareagovalo pár jiných. Pokusím se tuto diskuzi dovést k
nejlepšímu termínu nebo alespoň k několika stejně dobrým pojmům, o kterých ať
rozhodne los nebo demokracie.

Připomeňme si, o co nám jde. Bod číslo jedna je srozumitelnost. Jsem zajedno s
Ondřejem, že v dnešní době IM a Instant messaging je srozumitelný pouze nám
počítačovým odborníkům amatérům. Ten nevyhovuje (objektivně), pomyslně ho
škrtám ze seznamu možných pojmů.

Co nám zbývá? Václav přispěl následujícími pojmy (které se měly přidat do
hlasování, se kterým zatím ještě nesouhlasím):

1) Komunikátor
2) Online komunikátor
3) Internetový komunikátor
4) Nástroj pro online komunikaci
5) Okamžitý posel
( 6. bod jsem si dovolil vyškrtnout sám.)
7) Rychlé posílání zpráv
8) Posel zpráv
9) Okamžité posílání

5) a 9) jsou spíše doslovné překlady, nepoužívají se. Nezapomeňme na to, že my
jako lokalizační skupina nemáme moc ani možnost zavést nějaký novotvar do
užívání. A nemáme to ani v úmyslu - naším cílem je srozumitelnost.
Slovo "posel" mi skutečně nesedí k IM, prostě proto, že jsem to ani já v
životě neslyšel. Přiznám se, že na takové slovo (neměl-li bych možnost
kliknout) bych musel pár minut hloupě zírat, než bych se dovtípil, co chtěl
autor sdělit.  Další ze seznamu by měla jít 8).

7) by podle mého měla také jít. Víte, co si představím pod pojmem "posílání
zpráv"? SMS. A protože SMS jsou už dnes téměř všudypřítomné, jsem si jistý,
že bych nebyl sám, kdo by očekával rychlé posílání zpráv do telefonních sítí
ABC,CBA atd. Když už vím, na co ten program je, tak mi "Nová zpráva" někde v
nabídce až zas tak nevadí - ale to my neřešíme. Naším úkolem je pár slovy
popsat program tak, aby uživatel věděl, na co je, aniž by ho předem znal. A
na ikonku nespoléhejte.

Přiznám se, že ani slovo Komunikátor mi nesedí. Naposledy jsem toto slovo
slyšel ve Star Treku, který jsem před několika léty zhlédl. V běžné
komunikaci toto slovo vůbec nepoužívám, a tak bych jistě vůbec netušil, co to
komunikátor vlastně je. Spíš bych z toho hádal nějaký přístroj, než
softwarový nástroj. Mimochodem program Kopete využívá právě slovo
Komunikátor, což také stojí za zmínku.

"Nástroj pro online komunikaci" mi z výše zmíněných příjde asi nejlepší.
Samozřejmě také bych obsah raději viděl shrnut do 2 slov, ale možná to ani
nijak efektivně nejde. Toto spojení mi vyznívá velice jasně, "nástroj pro"
jasně evokuje způsob používání, popisek nelze pochopit jako SMS zprávy,
slovo "komunikace" je obsaženo, ale nikoli ve formě "Komunikátor" (která, jak
jsem zmínil, mi příjde nesrozumitelná  Provedu pár testů na mých známých,
abych se ujistil, že tomuto spojení rozumí. Pokud máte možnost, schválně
udělejte podobné testy na Vašich známých laicích.

Možná, že mne za tento příspěvek nějaká komise demokraticky zbaví funkce
koordinátora, ale pořád se snažím dostát svému titulu.

Martin